Raporty

Alkohole i napoje na świątecznym stole

Czwartek, 13 października 2016 HURT & DETAL Nr 10/128. Październik 2016
Co pijemy w czasie świąt? Soki, napoje, wody, alkohole – producenci dają nam duży wybór. Wysokoprocentowe trunki to przy okazji doskonały pomysł na upominek dla naszych najbliższych.
Alkohol od lat jest popularnym prezentem świątecznym czy imieninowym bądź urodzinowym. Przed Bożym Narodzeniem szczególnym powodzeniem cieszą się trunki wysokoprocentowe: wódki, whiskey, koniaki czy brandy. Popularne jest też wino.

Wódki

W opracowania przygotowanych przez Centrum Monitorowania Rynku widoczna jest znaczna sezonowość wódek w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Na podstawie danych z ubiegłego Bożego Narodzenia i okresu przedświątecznego widoczny jest wzrost liczby wariantów dostępnych średnio na jedną placówkę. Dzieje sie tak zarówno w kategorii wódek czystych jak i kolorowych. W ubiegłym roku łącznie w ciągu roku było dostępnych od 65-70 różnych wariantów. Od października liczba ta zaczęła rosnąć dając w grudniu ponad 80 produktów na sklep. Od stycznia spadła ona o kilka i tak utrzymywała się do lipca. Dystrybucja jest bardziej stabilna, ponieważ większość sklepów ma w swojej ofercie wódki przez cały rok.

CMR, dzieląc wódki na czyste i smakowe, zauważył, że w przypadku tych pierwszych w okresie przedświątecznym ubiegłego roku w placówkach do 300 mkw. największe udziały w sprzedaży miał CEDC International. Utrzymał się na poziomie 40%, ale jest to wynik, który firma w podobnym wymiarze utrzymuje cały rok. Dalej, też wysoko, znalazł się Stock. W top 10 znalazli się oprócz tego tacy producenci jak Marie Brizard Wine & Spirits, Wyborowa Pernod Ricard, Brown-Forman, MV Poland, Polmos Bielsko-Biała, Diageo, AW Wawrzyniak i United Beverages.

Na kolorowo

Wśród wódek smakowych najwięcej w okresie przedświątecznym zyskał Stock. Centrum Monitorowania Rynku podaje, że w tym czasie osiągnął on prawie 54% udziałów w wartości sprzedaży. Z wynikiem ponad 35% uplasował się za nim CEDC International. Popularne były też produkty oferowane przez Marie Brizard Wine & Spirits, Brown-Forman, Wyborową Pernod Ricard, Polmos Bielsko-Biała, United Beverages, MV Poland i Diageo.

Zgodnie z analizami CMR numerem jeden w sklepach do 300 mkw. wśród marek była Żołądkowa Gorzka, która w top 10 produktów zajęła aż 5 miejsc ze swoją wersją tradycyjną i miętową w różnych pojemnościach. Dalej uplasowała się Cytrynówka Lubelska, a także Soplica w trzech wersjach smakowych: Orzech Laskowy, Wiśniowa i Pigwowa. Wysoko były poza tym Wiśniówka Lubelska, Grejpfrutowa Lubelska i Żubrówka.

Whiskey, brandy, koniak, likier

Wybór wśród wysokoprocentowych trunków, poza wódką, jest imponujący. Whiskey i burbon, w ciągu ostatniego roku, występowały w ok. 60% sklepów małoformatowych sprzedających alkohole. W tym czasie reprezentowane były na półce średnio ok. 3 wariantami. Brandy i koniak występowały w ok. 40% sklepów oferujących swoim klientom trunki. Występowały jednak w podobnej reprezentacji ilościowej co whiskey i burbon.

Jak się okazuje, typowo świątecznymi upominkami i alkoholami, które zwiększają swoją liczbę wariantów na sklep w okresie przedświątecznym są likiery, kremy i bittery. W tym czasie przybywa na półce średnio ok. 2 dodatkowych produktów, żeby przed Bożym Narodzeniem klienci mogli wybierać średnio z 5 różnych produktów (dane CMR).

Napoje i soki

Jednak święta to nie tylko alkohol. Duże znaczenie w sprzedaży mają soki i napoje. Dostępne są one przez cały rok w niemal 100% sklepów małoformatowych do 300 mkw. – wynika z danych CMR. Mimo, że liczba transakcji z ich udziałem spada przed Bożym Narodzeniem w porównaniu do miesięcy letnich, to i tak jest ona znacząca.

Konsumenci najczęściej sięgają po marki, które dobrze znają. Smaki dominują klasyczne. Na półce można w okresie przedświątecznym, i nie tylko, znaleźć szeroki wachlarz soków i napojów pod markami Hortex, Tymbark, Fortuna, Caprio, Kubuś, 3Cytryny czy ROKO, a także napojów herbacianych, takich jak Nestea i Lipton. W sklepach przed świętami znajdziemy też wiele napojów gazowanych. Są to m.in. Mirinda Coca-Cola, Pepsi, 7up, Hellena czy Fanta.

Już nie tylko tradycyjny, wigilijny kompot, ale Polacy w czasie świąt piją też soki i napoje. Wśród dorosłych konsumentów popularny jest też alkohol. Producenci co roku przygotowują ofertę świąteczną tak, by każdy znalazł coś dla siebie, a także miał duży wybór butelek odpowiednich do podarowania komuś bliskiemu.

Joanna Kowalska


tagi: alkohole , napoje , świąteczny stół , święta ,